Cześć Wszystkim,
Od pewnego czasu mam problem z silnikiem w swoim aucie AR 159 2.0 JTDm 170KM 2011' (162k przebiegu, program na 194KM/420Nm, ekologia EGR/DPF na pokładzie), który nie daje mi ostatnio spokoju - po rozgrzaniu, w okolicach obrotów silnika (ok. 2000 obr./min.) słyszę w kabinie odgłos jakby coś "klepało" - odgłos lekko nasila się przy wspomnianych obrotach, pod obciążeniem np. jazda na wyższym biegu albo pod wzniesienie ale np. wystarczy depnąć pedałem gazu w podłogę i odgłos klepania ustępuje. Dodatkowo nie zawsze słychać ten odgłos - czasami słychać a czasami cisza jakby miało się silnik benzynowy. Dodatkowo mam wrażenie, że silnikiem "buja/szarpie" gdy się jedzie np. na 4 biegu ze wspomnianymi wyżej obrotami - delikatne, lekko wyczuwalne mikro szarpanie ale dosłownie muskanie co daje wrażenia jakby autem bujało góra dół (wrażenie jakby się jechało pofalowaną drogą) - lekko doda się gazu i już jest poprawa.
Moje podejrzenia są takie:
- Niedomagający/ące wtryskwiacz/e;
- Niedomagający/ące popychacz/e zaworowy/e;
- Luz na sworzniu tłokowym;
- Panewka/i;
- Umierające koło pasowe wału korbowego.
Co do tej pory zrobiłem: mechanik sprawdził kompresje cylindrów, przelewy wtryskiwaczy i wszystko w normie, wtryskiwacze równo oddają paliwo - zostawiłem mechanikowi auto na dzień aby sobie pojeździł i potwierdza, że klepie we wspomnianym zakresie ale nie zawsze - czyli coś narzeczy jest. Dla pewności został zrzucony rozrząd i ponownie założony na blokadach i poluzowanym kole wałka rozrządu - mechanik stwierdził, że wszystko było OK. Oddał mi auto, z racji że je potrzebowałem na dniach. Odnośnie popychaczy/sworzni/panewek to stwierdził, że jakby był luz to by klepało cały czas bez znaczenia czy ciepły czy zimny i zdecydowanie nie w specyficznym zakresie obrotów. Koło pasowe wału także sprawdził (nie wiem jak) i stwierdził, że to nie jego czas i nie ma potrzeby wymieniać.
Nie wiem co dalej z tym fantem robić, bo nie chce np. niepotrzebnie zrzucać misy, głowicy i sprawdzać bo mi się coś wydaje. Problem po stronie sprzęgła/koła dwumasowego odpada bo w maju br. zostało wymienione na nowe z powodu ślizgania się sprzęgła na wysokich biegach (nowy zestaw sprzęgła plus koło dwumasowe z ASO) - zapytacie pewnie czemu od razu nie został przez mechanika rozgrzebany omawiany problem - proste, miałem nadzieje, że to koło dwumasowe niedomaga. Problem po stronie klap wirowych także wg. mnie odpada, bo mam nowy kolektor (ASO), zamontowany przy przebiegu 126k km i nie sądzę aby już robił problem. Zespół napędu paska osprzętu także ma niewielki przebieg (pełen komplet: rolki, pasek, koło pasowe alternatora wraz z nowymi łożyskami w alternatorze). Olej silnikowy (Millers Oil XF PREMIUM C2/C3 5w30) wymieniam co 10-13k km, nowy olej w skrzyni (skrzynia C635, olej: Tutela CAR MATRYX 75W85 GL4). Ogólnie auta nie katuje, nie zamęczam niskimi obrotami i deptaniem od dołu - np. oryginalne koło dwumasowe przy przebiegu 156k km nie wykazywało zużycia, a mam autko od przebiegu 86k km.
Przed rozebraniem silnika chcę oddać wtryskiwacze do sprawdzenia bo mam okazję podczas gdy autko będzie stało u lakiernika - a mam co do nich podejrzenia bo niby na postoju korekty OK (w zakresie od -0,8 do 0,9) ale np. przy lekkim depnięciu, pod obciążeniem korekty na 1 cylindrze idą pod wartości -3,8 a na 3 cylindrze do 3,5 - taki mam pomysł na początek, może jakieś inne pomysły? Może jakieś sugestie co tam może klepać w JTDm? Sprężarka klimatyzacji (włączona/wyłączona bez zmian dla opisywanego problemu)? Pompa VACUM? Pompa olejowa (uszczelka smoka olejowego wymieniona przy przebiegu 120k km)?
Spróbuję dzisiaj nagrać omawiany dźwięk i wrzucić tutaj...
Serdecznie dziękuje za wszelkie sugestie!